fredag 14. november 2008

Finanskrisen og hodepine

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å la denne bloggen være foruten finanskrisekommentarer, og det har jeg tenkt å fortsette med. Fra og med neste innlegg.

Ta det helt med ro. Jeg skal ikke komme med dommedagsprofetier, aksjetips eller formaninger. Jeg vil bare snakke om tall.

Tall er jo i seg selv veldig morsomt å snakke om. Tall er tross alt på topp 6-listen over de mest praktiske tingene som finnes. Med tall kan vi dele inn tid, måle opp alen og regne ut kvadratroten av pi. Men nest viktigst av alt bruker vi tall for å måle hvor mye penger vi har.

Da jeg var ung, kanskje 10-11 år, eide jeg for første gang 1000 kroner. Den gangen kunne jeg nesten ikke forstå hvor mye dette var. Jeg kunne i praksis kjøpe en pose Cheez Doodles fra OLW hver dag i minst 50 dager, og fremdeles ha råd til to poser. Heldigvis gjorde jeg ikke dette, da jeg ganske tidlig skjønte viktigheten av å ikke sløse bort alle pengene mine på Cheez Doodles fra OLW.


Vi spoler oss fram til finanskrisens alder.

Før finanskrisen følte jeg at jeg hadde en ganske god peiling på hvor mye penger som måtte til for å kjøpe en gitt gjenstand. En banan ligger på mellom tre og fem kroner, en ny Toyota på ca 200 000, en grei leilighet på ca 5 millioner, og en Røkke-formue på 11 milliarder. Dette er summer jeg kan forstå.

Etter finanskrisen virkelig begynte å ta av i begynnelsen av september, har pengesummer fått en helt ny betydning. Island trenger 128 milliarder kroner for å komme seg på beina igjen. Redningspakken i USA, som ble vedtatt 2. oktober, var på 4900 milliarder kroner. På grunn av krisen har statsgjelden i USA, som allerede var astronomisk, kommet opp i 70 000 milliarder kroner.

Slike summer går det ikke an for et menneske å forestille seg. Når jeg tenker på det, kjenner jeg at jeg blir svimmel i hodet, litt som når jeg prøver å tenke på hvor stort universet er. Egentlig burde alle valutaene i verden devalueres, slik at makroøkonomiske summer blir mer forståelige og håndterbare for folk som ikke eier et helt land.

Jeg gidder nemlig ikke regne ut hvor mange poser Cheez Doodles man kan kjøpe for 70 000 milliarder kroner.

5 kommentarer:

Hanna Hvattum sa...

åh, er det deg som liten så søt, hehe, kjempesøt! :-)

Karen sa...

Hvis du bestiller Cheez doodles via handla24.se, så får du råd til 3995433789950 poser (Big Bag 250 g), da prisen er NOK 17,52 med nåværende valutakurser (SEK 19,90).

Det tilsvarer 998858447,489 tonn med ostesnacks, og du hadde måttet spise 191031976.57 poser (ca. 47758 tonn) om dagen for å rekke å spise opp alle sammen før din 80-årsdag 23. februar 2066.

Ha en fin helg.
Hilsen Karen

Hans Christian sa...

hanna: ja, det er meg! eller, det kunne ha vært meg, om jeg ble født av samme mor på samme tid.

karen: wow! syk hoderegning! syk regning uansett. Du får bøtter med kreds, som du kan veksle inn i hva du vil.

Anonym sa...

Er det Cheez doodles fra OLW du tenker på? www.olw.se

Anonym sa...

Ja, det ble postet kl tre over to. På en mandag. Noe som er morsomt er at jeg har fått en relatert ordbekreftelse til dette innlegg: pringe. Rart?