søndag 12. oktober 2008

Apostrofenes gjerninger

Det finnes mange mennesker i verden. Av disse menneskene regner man med at ca. mange prosent bruker skrift som et av flere kommunikasjonsmidler. Når man bruker skrift, eller "skriver", som det heter på folkemunne, hender det at man kommer til et punkt der man må bruke et tegn. Noen ganger vil dette tegnet være spørsmålstegn? Andre ganger utropstegn. Tredje ganger kan det hende man må ty til apostrofen.

Apostrofen.

Den brukes ofte på engelsk. That's for sure. Vi bruker den sjelden på norsk. That's for suren't. Men det hender at den trengs, som for eksempel når vi skal omtale den kjente og kjære busskjeden Go'e Bussa.

Og her er det mange får et problem. De bruker nemlig ikke apostrof, selv om de tror de bruker det. De finner nemlig ikke tegnet på tastaturet, så de tyr til det nest beste: akutt aksent. Akutt aksent brukes heller ikke ofte på norsk, men veldig ofte på fransk. På norsk finner vi den i ord som idé, allé og flaské.
Folk må bli bevisste på å ikke la akutt aksent ta apostrofens plass. Apostrofen er nemlig langt mer passende til sammentrekninger, da den er smal og loddrett. Bare se hvor mye finere det er:

IT'S MY MOTHER'S CALCULATOR

mot

IT´S MY MOTHER´S CALCULATOR

Det er som forskjellen mellom et Rembrandt-maleri og en vorte.

11 kommentarer:

Jon sa...

Me think`s this a good post it´ for sure!!!

Karen sa...

Skjelden? Ouch.
Men når det er sagt; amen.
Kan man ønske seg et tema? Semikolon.

Anonym sa...

Jeg klaget til astrup museum. Her er svaret:
"Hei Sverre Colbjørnsen Olsen

Du kan gjerne klage til meg, og jeg beklager at vi har rotet med tegnsettingen."
In other news: Jeg vedder på at jeg kan finne fem grupper som heter noe med jeg vedder på at x er enige med meg.

Hans Christian sa...

Jon: you like that it´s surely good hehe ;)) im talkin´to you crissy lol

karen: ja, det var ouch. Jeg skriver det skjelden riktig. Temaønsker ønskes velkommen!

sveur: klaget du virkelig til astrup museum? godt.

Anonym sa...

hvis man alltid skriver i kursiv så unngår man denne problemstillingen lett.

Hans Christian sa...

Einar: Kursiv er laget for slue setninger og italienere.

Anonym sa...

Vil bare melde fra om at på Go'e bussas hjemmeside er det ingen apostrofer, eller akvostrofer som jeg liker å kalle dem, å oppdrive. De bruker bare slik en skrå strek som du vet så godt hva heter.

I linux er det ikke mulig å skrive en akutt aksent alene. Enda et eksempel på hvorfor verden hadde vært et bedre sted hvis alle hadde brukt nevnte operativsystem.

Bruker de Windows i Den Norske Ballett? Nei, men de bruker et OPERAtivsystem.

Dette avsnittet er bare fyllstoff. En lang kommentar får fler svar. Hvis man legger til en skrivefeil vekkes leseren, og gjør fyllavsnittet om til et utropstegn.

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa...

Å ivareta apostrofens rettigheter er et tveegget skjold; sett aldri noe inn under din protogé uten å passe på andres, enda mindre Jens'.

Karen sa...

Begynner å glede meg veldig til en post om semikolon.

Anonym sa...

Jeg vil gjerne rette din oppmerksomhet mot denne kjøkkenbutikken: www.kitchn.no