lørdag 20. desember 2008

Ting jeg skriver om etter å ha spist mat på en café

På bordet til høyre sitter en fyr med rosa, stripete skjorte, og dyre jeans som er stygge fordi de har et heslig emblem over begge baklommene. Han har langt hår, og hvert tiende sekund drar han hendene gjennom det, fordi det faller ned i ansiktet hans hele tiden. Han har vel glemt å ta mousse i det. Han ser ut som en fyr som på hverdagene har masse mousse i håret, og grer det bakover i en sleik fordi det er påkrevd på kontoret. Han leser i en reklamekatalog. Han har slått opp på en side med reklame for smykker. Kanskje han skal gi smykker til sin elskerinne, eller kanskje til seg selv som premie for å være så slesk. Jeg legger plutselig merke til at han har en jakke som henger over stolen. Jeg har ikke lagt merke til den fordi den er så anonym sammenliknet med resten av hans antrekk. Det er en blazer, av den typen unge lærere går med. Brukte du opp alle pengene på buksene dine, spør jeg. Han svarer ikke. Sikkert fordi jeg sa det inni meg.

Ingen kommentarer: